Heerlijckheid op den eilanden - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu Heerlijckheid op den eilanden - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu

Heerlijckheid op den eilanden

Blijf op de hoogte en volg StefanieLaura

01 April 2015 | Thailand, Bangkok

Lieve allemaal,

De visumaanvraag is goedgekeurd!! Joepieeee!

Onee.. 1 april, we moeten morgen naar huis! Daarom schrijven we dit laatste reisverslag met dikke tranen over onze wangen, maar laten we niet te veel treuren, want het was een geweldige reis!
Tijdens het schrijven van ons vorige reisverslag waren we nog op Koh Phi-Phi, waar we een heerlijke stranddag hebben gehad op het langste strand dat we ooit gezien hebben. Na een bergachtige wandeling langs de rots kust (dat levert mooie plaatjes op) doken we dankbaar in het heldere koele water. Een dag zon zee strand, we zouden er eindeloos over kunnen vertellen, maar we willen jullie niet te jaloers maken :) het is hier zó mooi! Later die middag werd het mega eb, dus konden we over het wad terug lopen, wad een stuk korter was :p 's avonds snuffelden we aan het nachtleven van Phi-Phi. In een bar aan het strand, compleet met vuurshow en live muziek was het niet moeilijk de avond door te komen.

De volgende dag was het tijd om weer verder te gaan, we besloten van de westelijke eilanden naar de oostelijke eilanden te vertrekken. Om aan de klungeligheid van de gemiddelde westerse backpacker tegemoet te komen, hebben ze hier een systeem bedacht om iedereen veilig op plaats van bestemming te krijgen.  Van tevoren boek je een gecombineerd ticket: boot, bus, boot in ons geval. Als je aankomt op de pier, ruil je je ticket in voor een felgekleurde sticker op je shirt, zo is het voor elke medewerker duidelijk naar welke bestemming je moet. Blijkbaar weten ze ook allemaal welke bestemming bij welk kleur hoort, dus je wordt aan je rugzak naar links of rechts gesorteerd. Zo was het voor ons geen kunst om na de eerste boot de bus met roze en goude zigeuner gordijnen te vinden en daarna de boot naar onze volgende bestemming, Koh Pha-ngan (probeer maar eens uit te spreken). Dit eiland is bij de meeste mensen bekend om zn full moon parties, maar onze reisperiode valt precies niet samen met de volle maan en ook niet met zijn broertje de halve maan, dus dat betekende laagseizoen.. klinkt saai, maar pakte geweldig uit! Voor 15 euro per nacht met zn tweeën vonden we een geweldige privé bungalow op een prachtig resort (lime and soda) aan zee met zwembad, beachbar, massage service en een fantastisch restaurant op het strand :) zoals jullie zullen begrijpen hebben we deze kans met vier handen aangepakt! Onze dagen bestonden uit zwemmen, luieren, mensen kijken, lezen, muziekjes luisteren, fruitsalade, sodawater met limoentjes en 's avonds biertjes in het centrum dat op loopafstand was. Volgens het boeddhisme moeten we in ons vorige leven iets gruwelijk goed hebben gedaan om hier te zijn beland!

Na deze heerlijke retraite werd het tijd voor ietwat meer actie: door naar Koh Tao. Met opnieuw hetzelde stickersysteem kwamen we moeiteloos aan op dit eiland. We balanceerden over de meest krakkemikkige steiger ooit naar de taxi die ons naar ons hostel zou brengen. TAXI? Ja taxi.. dit impliceert hier iets anders dan je zou verwachten: een oude pick-up truck met achterin aan weerszijden ingebouwde bankjes zonder rugleuning (waardoor je bij iedere bocht bijna uit de bak geslingerd wordt) die met 80 km per uur over het eiland racet en eerlijk is eerlijk je snel naar de plek van bestemming brengt. We kwamen terecht op een slaapzaal met hele gezellige mensen, die ons mee vroegen naar de pubcrawl die avond, zo gezegd zo gedaan! Gewapend met crawlhemd en bucket gingen we een mooie avond tegemoet, waarna we een dag later kalmpjes aan deden op het strand. Wederom wit zand, kraakheldere blauwe zee en een gezellige sfeer. Dit eiland staat bekend om zijn prachtige duik- en snorkelplekken en dus besloten wij een hele dag op snorkeltour te gaan. Met een boot gingen we langs de mooiste plaatsen, waar we snorkelden met haaien, zeeschildpadden, prachtig gekleurd koraal en ziljoen verschillende gekleurde exotische vissen. Als klap op de vuurpijl legden we aan bij een privé eiland met een strand dat aan twee kanten zee had.. zo wit en zo blauw hadden zelfs wij het nog niet gezien!

Omdat het einde van de vakantie inmiddels naderde, gingen we na een ochtend aan zee door naar Bangkok met de stickerparade met pick-up, boot, bus (veevervoervrachtwagen met bankjes achterin) en nachttrein. Gisterochtend arriveerden we hier veilig en wel. We hadden Bangkok drie weken geleden nog geen blik waardig gegund, dus gingen we meteen door naar the royal palace en bijbehorende tempel. Een enorme bezienswaardigheid hier die we met behulp van de lonely planet helemaal binnenstebuiten hebben gekeerd. Toch wel een gebroken nacht, dus na een verfrissend limoensapje en een verkwikkend dutje heel gezellig gegeten bij onze oude bekende magic max (de man die heerlijk eten serveert uit zijn open keuken en goocheltrucs doet aan tafel. Ook aan het nodige shoppen konden we niet ontkomen :) vandaag hebben we onze culinaire kennis laten verrijken in de kookschool van miss Mai. Na een bezoek aan de plaatselijke markt leerde ze ons de fijne kneepjes van het bereiden van vijf Thaise gerechten en met een kookboek onder de arm kunnen we nu thuis ook aan de slag. Al drie weken eten we deze gerechten, maar eindelijk snappen we ook wat er in zit en is het allemaal heel herkenbaar! Vanavond maken we er nog een laatste flitsende avond van en morgen moeten we helaas alweer om 12.00 uur in het vliegtuig zitten..

Thailand is geweldig en er zit niks anders op dan nog een keer terug te komen!

Liefs,
Stefanie en Laura

• 01 April 2015 - 13:09

Papili:

Dames,
    Wederom heerlijk leesvoer. We kijken allen zeer uit naar jullie thuiskeer.
    Veel groeten aan Mai en een fijne reis gewenst.

Ik dek vast de tafel... Ze gaan ons verassen !!
    Ton en Ria uitgenodigd !!