Je hele wereld op je rug én aan je voeten! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu Je hele wereld op je rug én aan je voeten! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu

Je hele wereld op je rug én aan je voeten!

Blijf op de hoogte en volg StefanieLaura

02 Mei 2014 | Argentinië, Buenos Aires

¡Hola Hollande!

Vanaf een zonnig terras in Uruguay beginnen we dit reisverslag. Uruquay?! Jazeker. We hebben onze reisplanning gewijzigd nog voor hij goed en wel af was. Maar, first things first..
Amsterdam!

Na afscheid met tranen en koffie stonden we na een voorspoedig uurtje in Parijs, vastbesloten om de 11 uur durende overstap goed te benutten, kochten we een dagkaart voor het OV om op ons dooie gemakje de hele stad door te hoppen. Parijs in één dag -- check!
Tussen de chinezen en de ipads door baanden we ons een weg terug naar het vliegveld. Chinezen zijn trouwens erg autoritaire fotografen: ´No girls, I take picture, 3-2-1 SMILE! yes, another one, SMILE! okeeee.. resultaat: foto waar we heftig geschrokken in de lens staren :)

Trainingsbroek aan, vliegtuig in en.. vlieg vlieg vlieg vlieg vlieg vlieg vlieg vlieg vlieg vlieg vlieg vlieg.. 14 uur later...
BUENOS AIRES!

Immense opluchting omdat onze geliefde rugzakken ook gearriveerd zijn, stevige walletjes en een klein cultuurschokje.. eerst maar naar de officina de turistica. Daar probeerden ze ons natuurlijk een dure taxi of shuttlebus te laten nemen, máár wij hadden ergens iets opgepikt over een lokale bus, die 23 keer (!!!) goedkoper was dan de shuttle Ö Toen we daar naar vroegen werden we hartelijk uitgelachen: ´Doe dat maar niet meisjes, zo´n shuttle is toch veel comfortabeler voor jullie´. Dus. Op naar de lokale bus. Met een hele stapel munten, bussen betaal je hier met munten, die per stuk niks waard zijn (en eigenlijk allemaal samen niet veel meer). Wij moesten bus 8 hebben, maar we konden ook niet weten dat er 24 bussen nummer 8 zijn, die allemaal ergens anders naar toe rijden en dat niemand ons kon vertellen waar naartoe. Buiten het vliegveld spreekt NIE-MAND hier engels. Gelukkig riep meneer de chauffeur van de 25e bus 8: stap maar in chicka´s, op naar het centrum! De ongeschreven gedragscode in de bus is hier alsvolgt:
Derde rang: staplaats, voor mannen, ongeacht hun leeftijd
Tweede rang: achteruitrijdplek, meisjes en jonge vrouwen
Eerste rang: vooruitrijdplek, oude dames
Dit betekent dat er tot onze stomme verbazing oude mannen voor ons opstaan in de bus! Dit systeem hangt nauw samen met het ´Machismo´ van hier. Alle mannen gedragen zich standaard alsof ze verliefd op je zijn: Je mag altijd en overal voor, deuren worden open gehouden, als je iets laat vallen snelt er iemand op je af om het voor je op te rapen en als je op wilt staan is er altijd iemand die de stoel voor je terugschuift.. Heeerlijk! Geen slecht idee om dit in Nederland ook in te voeren :)

Bus 8 stopte een pittige stadswandeling afstand van ons hostel, een feetsje om weer onderweg te zijn met je hele wereld op je rug en aan je voeten! We slapen in een heel leuk hostel, buenos artes, hoe origineel. Met onze Brazilliaanse kamergenoot oefenen we ons spaans en portugees.
Buenos Aires is een heftige stad met veel hectiek, verkeer en aardige mensen. Gisteren dus de stad verkend, de monumenten bekeken, een steak gegeten en een avond tango meegemaakt, fantastisch!
Vandaag een rustig dagje in een koloniaal stadje net over de grens in Uruguay - 50 kilometer met de boot. Colonia del Sacramento is in vergelijking met BA een oase van rust, flora en fauna: Papegaaien!!

Morgen gaan we door naar Cordoba, stad van studenten en cultuur. We zijn heel benieuwd! 10 uur met de bus, dus genoeg tijd om bij te slapen :)

Liefs,
Stefanie en Laura

• 02 Mei 2014 - 08:37

Marie- Louise De Kok:

Hallo Laura en Stefanie

De kop is er af en de eerste hobbel (25 bussen met het zelfde nummer ) is weer genomen.
    Zie jullie verbaasde gezichten al voor me ,maar het komt zoals gewoonlijk weer goed ,jullie hebben je bed weer gevonden .
    Geniet van al het moois en het goede weer en alle hoffelijkheid , maak veel plezier samen .

Groetjes ome Jan en tante Marie-Louise

• 02 Mei 2014 - 09:56

Annick:

Fijn dat jullie goed aangekomen zijn, met rugzakken en wel!! Genieten daar!

• 02 Mei 2014 - 10:05

Wil Versteegen:

Lieve meisjes.wat geweldig attent van jullie om al zo gauw een bericht te sturen.dank je wel. Jullie begrijpen kennelijk,dat er de hele dag aan jullie gedacht wordt, s het door de 'een dan wel door een ander,ik zal ze maar niet allemaal opnoemen wie er in gedachten met jullie meereizen.Dat beleefde gedrag van de mannen,lijkt me voor jullie een verademing,geniet er van.Hier gaat alles goed,Ben is een paar dagen hier geweest,fijn.We praten over boeken en over zaken waar we jullie niet mee zullen vermoeien.Het is hier vandaag zonnig maar wel fris,van dat weer "heerlijk in de zon en bibberen in de schaduw"ik mag dat wel.Ik heb aan Fer gevraagd,al jullie reisverslagen af te drukken,kun je ze later nog eens terug lezen,en dan roepen Oh.weet je nog... Of deden we dat echt? ik ga niet alle tik vergissinkjes corrigeren,jullie snappen het toch wel,slimme meiden dat jullie zijn.Zo dat is het wel voor vandaag,we kijken uit naar het volgende bericht.Jullie kunnen het ook naar mijn tablet versturen zelfde e-mail adres maar dan wilver in plaats van ferver,maar nu doen we het maar even zo,weten we zeker dat het overkomt.Alle alle liefs van ons beiden wilferver.

• 02 Mei 2014 - 11:13

Ria Camps:

Hola chicas,

Wat een bijzonder leuk verslag en sowieso altijd fijn om van jullie te horen!!
    Geruststellende gedachte dat jullie weer in het vertrouwde, herkenbare patroon zitten van 'change in plans' voordat ze helemaal rond zijn:) Een goed begin is het halve werk, nietwaar?

En nog even Parijs 'gedaan' in EEN dag. Top en helemaal in de geest van typisch Aziatische cultuur snuiverij (Paris in ONE day). Geen wonder dat er Chinezen opstaan om jullie op de gevoelige plaat vast te leggen:)
    Gelukkig schrikken jullie nog van overijverige Chinezen. Dat is een goed teken! Houden zo:)

Ik begrijp dat ze jullie echt helemaal niks wijs maken daar in Argentina.. Als jullie de lokale bus willen pakken, dan pak je die, dan laat je je toch geen shuttlebus aansmeren, ook al betekent dat een extra lange stadswandeling om bij de plaats van bestemming te komen. Maar die stadswandeling is dan wel gratis:)
    Over de gedragscode in de bus als afspiegeling van de Machismo cultuur kun je van alles zeggen natuurlijk, maar handig is het wel voor jullie: verzekerd van een zitplaats, ook als is het een achteruitrijdplek!
    Hartstikke mooi dat jullie je al zo snel op je gemak voelen in de Machismo cultuur. Zal wel even wennen worden als jullie ooit weer moeten opstaan zonder dat iemand de stoel voor je terugschuift, laat staan dat je weer zelf de deur open moet doen:)

Waar Argentinie om bekend staat, de steaks en de tango, daar hebben jullie dus al van geproefd. Met name de tango is natuurlijk wel smullen:)

Lieve Laura en Stefanie, geniet nog lekker van de oase van rust en alvast een hele goeie reis naar Cordoba. En geniet van het heerlijke gevoel van 'je hele wereld op je rug EN aan je voeten'.

Dikke knuffel en liefs,
    Ria

• 02 Mei 2014 - 13:17

Papili:

Zo nu weten we alles weer ( van iedereen....) heerlijk medium he
    Groeten uit de Groes

• 02 Mei 2014 - 18:13

Annemie:

Lieve meisjes,

Wat een avonturen en dan is dit nog maar het begin! En wat een kordaat optreden! Het hobbelende lokale vervoer biedt ook veel meer contact met de lokale bevolking, lijkt me. Goed om het Spaans bij te spijkeren. Gaat dat niet snel genoeg, latino's gesticuleren er gelukkig flink op los, dus lukt het niet verbaal, dan maar non-verbaal.

Ben benieuwd naar het vervolg!

Liefs, Annemie

• 03 Mei 2014 - 20:58

Thomas:

Mooi verhaal!
    Gelukkig de goede 8, hopelijk gaat de rest van de trip ook zo vanzelf (met een beetje geluk) goed!
    Als jullie nog goede scheepsbouwhandel tegenkomen in den verne horen wij het natuurlijk graag.
    Hartelijke groet, Thomas.

• 05 Mei 2014 - 21:03

Helga En Geert:

Hallo maedjes,

Wat enig om jullie reisverslag te lezen. Het avontuur is begonnen en wat een belevenis al de eerste dagen. Een compleet andere cultuur waar jullie in zijn beland. Geniet ervan en maak veel plezier samen.
    Veel liefs van Helga en Geert