50 tinten groen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu 50 tinten groen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu

50 tinten groen!

Blijf op de hoogte en volg StefanieLaura

08 Juli 2014 | Suriname, Paramaribo

Op het moment dat we ons vorige reisverslag op internet slingerden, misten we ons vliegtuig.. bijna.. toen onze namen door de speakers schalden bedachten we ons ineens dat je bij een vliegtuig natuurlijk niet 3 minuten van tevoren kan komen aanrennen, zoals bij de bussen. Eind goed al goed, midden in de nacht kwamen we aan in Guayaquil, waar we een paar uurtjes slaap hebben gepakt. De volgende dag, dit keer wel op tijd, in het vliegtuig naar de Galapagos eilanden. Op de galapagos eilanden kom je niet zomaar.. voordat je gaat landen wordt de hele cabine volgespoten met insecticiden, bij het uitstappen moet je over een mat met desinfectie middel lopen en de bagage wordt eerst door een snuffelhond gecontroleerd en daarna nog een keer door een vliegveldmedewerker. Op het moment dat je uit het vliegtuig stapt, is er al super veel te zien! Mooie natuur en heel veel bijzondere dieren. Met de bus, boot en pick-up kwamen we van het vliegveld naar Puerto Ayora waar we onderdak hadden gevonden. Omdat we een leuke algemene indruk van de eilanden wilden krijgen, sliepen we op Isla Santa Cruz en hebben we dagtochten gedaan naar de eilanden Santa Fe en Isabella. De eerste dag hebben we Santa Cruz verkend en zijn we naar Tortuga Bay gelopen via een heel mooi wandelpad met heel veel vlinders, vogels en felgekleurde hagedissen. Tortuga bay heeft een super mooi strand waar we onze eerste kennismaking met wilde dieren van dichtbij hadden. Enorme reiger en pelikaan, flinke zeeleguanen die doodkalm langs je handdoekje komen wandelen, waterslangen en zelfs de eerste haai! Ook hebben we die dag de matige overwinning op Australië kunnen vieren met een stel barmannen en één zielige Australiër. De dag erna gingen we naar Santa Fe om het onderwatergedeelte van de Galapagos te besnorkelen.. zeeleeuwen, roggen, haaien, zeekomkommer, zeeanemoon, ballonvis, trompetvis en duizend andere tropisch gekleurde gekiewde vrienden! Omdat de trip naar Isabella asociaal vroeg begon, waren we iets te laat.. het tijdstip leek ons een legitieme reden, maar daar was onze gids het niet mee eens! Daarom moesten we bij de kapitein op het dak zitten, op de grond, waar het lekker nat werd en door de golven bonkte de boot behoorlijk. Maar, de wind in je haar en de zon op je huid maakten veel goed :) Op Isabella aangekomen zijn we overgestapt in een kleiner bootje waarmee we de kust verkenden. We kwamen pinguïns tegen en blue footed boobies (hilarische vogels met knalblauwe voeten). Verder hebben we nog zeeleeuwen gezien en een eiland vol leguanen en haaien! Toen we die middag weer met een snorkel in het water lagen, kwam er heel rustig een zeeschildpad voorbij zwemmen, wat een prachtig gezicht! De gids kondigde aan dat we ons na de lunch zouden beperken tot de landactiviteiten, dus gingen we op weg naar de flamingo's en landschilpadden! Zo hebben we alle dieren die we graag wilden zien gezien en een mooie indruk gekregen van deze prachtige eilanden! Echt een absolute aanrader!

Onze volgende bestemming was Montanita in Ecuador, territorium van de surfdude. Do as the locals do, dus kleren uit, bikini aan en op de plank! Na wat bloed, zweet en tranen lukte het ons op de plank te blijven staan, wiehoeee! Ook de wedstrijd tegen chili hebben we kunnen volgen! Terwijl wij in het oranje aan de ene kant van de straat zaten te juichen, zag het aan de andere kant van de straat rood van de treurende chilenen. Na wat dagen relaxen, chillen en go with the flow in montanita namen we de bus naar Quito. We kwamen terecht in een super leuk hostel met een heerlijk dakterras vanwaar je over de oude stad uit keek! De eerste dag zijn we na een rondleiding door de oude stad op een plein beland waar op een groot scherm de wedstrijd tussen ecuador en frankrijk te zien was. Tussen de ecuadorianen stonden we te hopen en te hopen, maar helaas, ecuador overleefde de groepsfase niet.. maaaar, we maakten wel ons zuid amerikaans tv-debuut! Omdat we nu al een behoorlijke tijd door de andes aan het reizen zijn, besloten we het nog eens van een andere kant te benaderen.. vanaf de rug van een heus paard! (Foto's beschikbaar voor de ongelovigen!) Hotseknots door het gebergte en zelfs een stukje regenwoud. Totaal onverantwoord, maar we hebben het overleefd en het was super tof, ondanks het steigerende paard :) terug op de boerderie een gezellige lunch en een knuffeluurtje met drie pasgeboren labrador puppy's! Om met één been op iedere wereldhelft te kunnen staan namen we de volgende dag de bus naar mitad del mundo, waar volgens de berekeningen van 200 jaar geleden de evenaar loopt. In werkelijkheid loopt hij driehonderd meter verderop, maar er was al een monument gebouwd dus de massa wordt nog steeds naar de verkeerde plek gestuurd! Gelukkig wisten wij waar we heen moesten voor de echte evenaar, waar we alle toffe trucjes konden doen.. met eieren, krachten en zonnewijzers. We waren stomverbaasd! Na een heerlijke avond met gezellige mensen op het dakterras van het hostel, begon de volgende dag vroeg om te gaan shoppen op verschillende markten in Otovalo. Eerste stop was de dierenmarkt, waar een keer per week de boeren uit de omgeving samenkomen om groot en klein vee te verhandelen.. paarden, koeien, varkens, schapen, lama's, ezels, kippen, cavia's, vogels, kuikens, en honden.. alles wat leeft kan je hier kopen en verkopen! Het is een herrie van jewelste, want alles krijst door elkaar.. de gillende varkens worden gewoon aan hun krulstaartje in de pick-up getrokken, echt sneu! De rest van de dag hebben we lekker geshopt en ons mentaal voorbereid op een kort nachtje voorafgaand aan onze vliegdag! Van Quito naar Paramaribo via Panama, Curaçao en Port of Spain! Om onze mannen te steunen waren we natuurlijk in het oranje vandaag! We konden nog een stukje zien op curaçao en onze lieve piloot hield ons op de hoogte van de stand die hij doorkreeg via de verkeerstoren.. groot feest in het vliegtuig dus!

Onze eerste ontmoeting met Suriname was een nogal natte, we konden het vliegtuig niet uit omdat het veel te hard regende! Pas toen de piloot het vliegtuig ongeveer in de aankomsthal had gereden durfden ze ons eruit te laten. Klein hindernisje toen bleek dat we geen contant geld bij ons hadden voor een visum. We kregen de keuze: paspoorten inleveren en later ophalen in paramaribo, of we komen het land niet in.. juist.. mede door het weer was de keuze snel gemaakt! Na twee dagen proberen en van hot naar her gestuurd te worden, hebben we onze paspoorten weer terug! We zitten hier in een super leuk guesthouse met hele leuke mensen, een zwembad en een bar. We slapen in een inloopkast, met al onze spullen en een bed is het hier gezellig vol en komen we niks te kort! 1 juli was Keti koti, de dag van de afschaffing van de slavernij. Groot feest dus hier, waar we nog een beetje aan mee hebben mogen doen! Suriname is een geweldig land! Er zijn hier Albert Heijn producten en iedereen spreekt Nederlands, maar het is tegelijkertijd ook heel anders! Het is moeilijk samen te vatten, de mensen en culturen zijn super divers, er is heel veel te zien en we zijn nog lang niet uitgekeken! We komen net terug van een vierdaagse trip door het binnenland, jungle dus! Samen met twee gidsen en een nederlands stel vertrokken we de eerste dag met een volgeladen auto naar de Brownsberg, waar een super relaxte Surinaamse man (Rocky) midden in de jungle op een prachtig uitkijkpunt woont. Daar aangekomen zagen we al meteen de eerste apen door de bomen slingeren. Ook maakten we kennis met het boskonijn dat meer lijkt op een varken dan op een konijn, zagen we koningsgieren en een vogelspin! We keken uit over het brokopondo stuwmeer, aangelegd door mensen die gewoon een stuk jungle onder water hebben laten lopen door het plaatsen van een dam om elektriciteit op te wekken! Omdat tropisch hardhout heel goed tegen water kan, staan die bomen er nog steeds en steken die als stokjes boven het water uit. Na de lunch gingen we naar de Leo waterval om daar vanaf te abseilen! Super cool maar dood eng! Die avond leerde Rocky ons sjoelen op zn eigengemaakte hardhouten sjoelbak, hilarische avond! De nacht veilig doorgekomen in onze groene junglehut zijn we niet eens wakker geworden van de brulapen, maar hoorden we ze pas de volgende dag :) na een stevig ontbijt van Rocky begonnen we aan onze jungle hike! Helemaal van boven aan de berg liepen we naar het stuwmeer. Een vijf uur durende tocht die redelijk makkelijk begon met nog gewoon een pad. Later moesten we met hakmessen ons eigen pad maken, gelukkig hadden we twee mannen bij ons ;) na een duik in de kreek en een stuk wandelen door het water eindigde de tocht bij een goudmijn. Heel bizar om te zien dat een groep mannen hier midden in de jungle bezig is met minimale middelen zo veel mogelijk goud te vinden! Een van deze mannen bracht ons met een korjaal, een uit twee uitgeholde bomen gemaakte boot, naar Stoneiland, een mooi plekje in het brokopondo stuwmeer. Hier gingen we 's avonds met onze benen in het water staan zodat kleine visjes de dode huidcellen van je af eten; Dr. Fish in real life! De dag erna gingen we met de auto naar een marrondorp waar we een kijkje mochten nemen bij de inheemse bevolking. Met een zakje snoep maakten we al snel vrienden met de kinderen :) omdat de weg op een gegeven moment op hield, gingen we per korjaal verder de jungle in. We kwamen aan bij lobi lafu (liefde lacht), een idyllisch plekje aan de suriname rivier waar we ons eigen houten huisje hadden onder een kokosboom! We hebben daar lekker rustig aan gedaan, een eetschaal van kalebas gehakt en een kokosnoot uitgehold om cocktails van te maken. Met de korjaal zijn we een kwartier dieper de jungle in gegaan om met alle dorpsmannen op één tv de wedstrijd te kijken.. wij in onze oranje outfits tussen de Costa Rica fans! Op de terugweg hadden we mooi nog wat tijd over om in het donker kaaimannen te gaan spotten, brrr! Gelukkig hebben we er wel een gezien :) na de barbecue van die avond was het tijd voor de nachtelijke jungle wandeling, waar we een baby kaaiman tegen kwamen die we zowaar vast durfden te houden! Het was nog niet gedaan met de spannende activiteiten, want de volgende dag hesen we onszelf in het harnas om hoog in de bomen tussen de apen en over de rivier te gaan ziplinen! Super gaaf! Vooral de vrije val aan een tarzanliaan waarbij je uit de boom springt heeft ons hart veroverd! Daarna gingen we nog even wildwaterkayaken en chillen in de rivier, om alles vervolgens af te sluiten met een laatste dorpswandeling door Duwatra, een marrondorpje. Uiteindelijk hebben we alles nat en vies weer op en in de auto gehesen om moe, geschaafd, maar zeer voldaan weer terug naar de stad te keren :) daar hebben we nu nog een weekje om uit te rusten en alle indrukken op ons in te laten werken en we hebben nog wat leuke activiteiten op ons lijstje staan :) we genieten nog even volop!

Liefs,
Stefanie en Laura

• 08 Juli 2014 - 07:37

Papili:

Spannend allemaal .... Kan haast niet wachten om jullie weer in de armen te sluiten en alle verhalen te horen.

Wie verre reizen maakt...

Tot volgende week.

Steef wij zijn volgende week nog thuis. Dat wist je al?

Knel uit Groesbeek

• 08 Juli 2014 - 10:10

Judith (homie):

Super leuk verhaal weer meiden! Nog een weekje genieten voor jullie en dan zit het avontuur er alweer op..
    Ben benieuwd naar alle mooie foto's!

Liefs x

• 09 Juli 2014 - 21:10

Wil Versteegen:

Lieve meisjes. Wat een prachtig boeiend verhaal weer. We denken ernhard over om dan ook maar naar de Galapos eilanden tegaan,is toch duidelijk wel wat anders dan Texel toch?Wij zijn vandaag bezig met onze laatste dag ,morgen gaan we dus naarnhuis.We proberen in twee dagen naar huis te rijden, Zijn dus iets voor jullie thuis.We kunnen haast niet wachten.Hou je veilig allebei.Liefs van ons twee.Oma en Opa.