Visum aanvragen en dat soort dingen.. - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu Visum aanvragen en dat soort dingen.. - Reisverslag uit Ko Phi Phi Don, Thailand van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu

Visum aanvragen en dat soort dingen..

Blijf op de hoogte en volg StefanieLaura

21 Maart 2015 | Thailand, Ko Phi Phi Don

Lieve allemaal,

Wat een reis, wat een cultuur, wat een mensen, wat een beesten, wat een weer en wat een hoop te doen! Veel te vertellen dus en weinig tijd om te schrijven! We waren gebleven bij de nachttrein.. Nou die hebben we overleefd, en hoe! De dag van de nachttrein begon goed; met onze jetlag, oepsie tot 12 uur geslapen, hebben we toch nog ontbijt gekregen van onze super hartelijke gastvrouwen die ons niet de stad in wilden laten gaan met een lege maag. Ayutthaya is meer dan één tempel rijk en dus hebben we de hele dag onze oren en ogen de kost gegeven. Onderweg werden we met enige regelmaat ingehaald door een olifant, die hier in Thailand officieel als vervoersmiddel staat geregistreerd en ook als zodanig wordt gebruikt. Na het bezichtigen van drie tempels en het plaatselijke museum hebben we een tuk-tuk chauffeur zo ver gekregen ons voor een eerlijke prijs naar de avondmarkt te vervoeren (gewoon hardnekkig volhouden dat je ècht niet meer geld hebt). Daar weer voor een euro heerlijk gegeten. Vervolgens was het tijd om de tas op te halen in het hostel en naar de trein te gaan. Onderweg toch wel lekker zweterig geworden dus we fantaseerden over hoe fijn het zou zijn om nog even te kunnen douchen.. Dit is het punt waar de hartelijke gastvrouwen opnieuw om de hoek komen kijken, die ons resoluut naar hun persoonlijke badkamer delegeerden en daar absoluut geen betaling voor wilden ontvangen, we love Thaise gastvrijheid! We konden dus fris en fruitig de nachttrein instappen, waar de bedjes al voor ons opgemaakt waren. Iedere coupe heeft een rij stapelbedden waarbij de bovenste bedden smaller zijn dan de onderste, maar allemaal met dekentje, kussentje en gordijntje, best knus! Als de trein gaat rijden beweeg je gevaarlijk op en neer, maar gelukkig zijn er twee banden gespannen waardoor je je bed niet uit stuitert. We hebben ons nog even verbaasd over het feit dat de gemiddelde Thai hier om 19.30 gaat slapen, maar toen de ontbijtjuffrouw ons de volgende ochtend om 6 uur kwam wekken was ons ineens duidelijk waarom :) Aangekomen in Chiang Mai sprongen we met vijf andere backpackers in een van de red trucks; veredelde pick-up trucks die daar rondrijden en als taxi fungeren. We waren voor de afwisseling eens wél voorbereid, we hadden een hostel geboekt.. Met de kaart liepen we er zo naar toe, helaas bleken er in Chiang Mai twee hostels Siri te heten en wij stonden bij het verkeerde.. We vragen ons nog steeds af waarom je je hostel Siri zou noemen als je de R alleen als L uit kan spreken! Maar goed, dit Sili hostel bleek bij nader inzien toch leuker, dus zijn we hier gebleven :) Die dag hebben we een tempel tour door Chiang Mai gelopen. Bij de eerste tempel raakten we aan de klets met een leraar van de plaatselijke middelbare school, waar naast "gewone" jongens ook de jonge monniken naar school gaan. Deze meneer kon ons alles vertellen over het buddhisme en vroeg ons op een stuk goud onze namen én familienamen te noteren, zodat deze vereeuwigd worden op de tempel die ze nieuw aan het bouwen zijn, we will never leave Thailand, joehoe! Toen we halverwege de tempeltocht even op de kaart stonden te kijken, werden we aangesproken door een op het eerste oog plaatselijke zwerver, die later toerist en dokter bleek te zijn en die nog een paar toeristen zocht om met een red truck een tempel op een heuvel te bezoeken (met meerdere mensen is het natuurlijk goedkoper). Omdat ons plan voor deze reis is dat er geen plan is, en omdat een snelle blik in de lonely planet ons leerde dat dit wel eens een goede beslissing zou kunnen zijn, sprongen we in de truck en gingen we op weg naar wat de mooiste tempel bleek te zijn van onze trip so far! Die avond hebben we bij de plaatselijke Thai een gebakken vis gedeeld en in een gezellige bar een biertje gedronken, kortom de perfecte  vakantiedag! Overigens was de dag erna op een klein ongelukje na niet minder perfect... We hebben met een olifant gespeeld, met hem gebadderd, banaantjes en suikerriet gevoerd en als klap op de vuurpijl op Dodo's blote rug gereden (zonder zadel dus!!) als een echte mahout compleet met kleding (Tom, persoonlijke de-thais kunnen via de mail verschaft worden). Op het laatst maakte Laura vanaf de olifant een smak in het grind en kneusde danwel brak daarbij zo wij later diagnosticeerden een aantal ribben. Zowel gids als Dodo voelde zich daar lullig over dus kregen we als pleister op de wonde een gratis lunch en luxe terugrit naar de stad. Na een rustige middag in Chiang Mai hebben we de volgende dag het contact met wilde dieren voortgezet; we zijn tijgers gaan  knuffelen! Deze tijgers wonen in een soort dierentuin en zijn opgegroeid met mensen waardoor ze relatief tam zijn, maar het blijven natuurlijk wilde dieren! Wat een ervaring, ontzettend eng en tegelijkertijd heel bijzonder!
In het weekend zijn er in Chiang Mai walking streets, de straat wordt dan afgezet en gebruikt voor een grote markt waar je kan shoppen maar vooral zoals de Thaise bevolking graag doet, eten.. Heel veel verschillende gerechten van papaya salade tot rijstballen tot in poffertjespannen gebakken kwarteleitjes :)

Het volgende reispunt was Pai, een chill bergdorpje 762 bochten van Chiang Mai.. En die bochten hebben we gevoeld hoor, gelukkig wel genoeg te kijken vanuit de bus; prachtige uitzichten en we konden ons zo voorstellen dat Tarzan daar wel zou willen wonen! In Pai gaat alles wat langzamer dan in de gewone wereld, behalve de tijd want die is daar voorbij gevlogen! We hebben ons twee dagen mee laten voeren door de sfeer en in de avonden hebben we bij de geweldige G'day bar mooie tijden beleefd met de Thaise vertolking van Engelse hitjes! De bar was zo groot als de gemiddelde Nederlandse badkamer en de barman was tevens het enige lid van de live band. Echt fantastisch, iedereen tapte zijn eigen biertjes en rekende dit in de pauze af :)
Een leuke groep mensen met allerlei nationaliteiten leren kennen waarmee we het tot de vroege uurtjes mooie tijd in een reggae bar heel gezellig hebben gehad! We sliepen in een idyllisch bamboe hutje aan de rivier met een voortuin vol wietplanten, hippie all over the place! Na een laatste watermaloen en mango shake was het tijd voor een pittige reis door heel Thailand in 30 uur middels busje, nachttrein, treintje, vliegtuig en bus. Helemaal gaar kwamen we aan in het zuiden, Krabi, we made it! Na een hete zoektocht naar een hostel natuurlijk weer goed terecht gekomen. Ook hier weer een avondmarkt waar je heerlijk kunt eten voor een habbekrats. Na een fijne nacht zijn we met een longtail boot naar het strand van onze dromen gegaan: Railay! Prachtige zandstenen rotsen, azuurblauwe zee en bounty zandstranden waar je melk kan drinken uit een kokosnoot, bijna met je billen bloot :) Van de ene naar de andere kant van Railay loop je in 10 minuten door een echt stukje jungle! We dachten wat valt er toch op ons hoofd en er bleek een groep apen in de bomen boven ons te zitten. Toen we stil bleven staan zaten ze binnen de kortste keren om ons heen,     grote, kleine, dikke, dunne en baby's, heel veel aapjes!
Na alle stranden bekeken te hebben kozen we een mooi plekje om de rest van de dag heerlijk zen door te brengen!
Inmiddels zitten we op Ko Phi Phi, een eiland dat feesten combineert met keihard natuurschoon! Vandaag op het eerste adembenemende strand gelegen, uitkijkend op de rotsen en het altijd blauwe water. Morgen meer!!

We denken we serieus over om toch maar een visum voor een aantal jaar aan te vragen, we houden jullie op de hoogte!

Liefs,
Stefanie en Laura

• 21 Maart 2015 - 17:43

Ton:

Jezus meiden wat een verhalen weer. Een bietje jaloers word je er wel van ;) Belangrijker: wat goed om te horen, lezen en merken dat jullie weer zo compleet met volle teugen genieten. Ga zo door... :)
    Groetjes en liefs, Ton

• 21 Maart 2015 - 18:03

Marlies:

watermaloen?! ?

• 22 Maart 2015 - 10:44

Ria:

Lieve wereldreizigers, wat een prachtige beschrijving weer van onbeschrijfelijk mooie ervaringen!
    En inderdaad heel fijn te merken dat jullie op z'n Stefanies en Laura's weer met volle teugen genieten.
    Leuke tijd nog in het mooie Thailand!

P.S. een visum voor een aantal jaren aanvragen is zo'n gek idee nog niet. Zeker niet omdat de bezorgde ouders groep dan noodgedwongen naar Thailand moet afreizen om zich daar over jullie te kunnen ontfermen:)

Liefs
    Ria

• 22 Maart 2015 - 18:37

Hans:

Zeker Ria. Dat is een goed idee. Kunnen we op een moderne manier voor onze kindertjes zorgen!

Nog een paar dagen... En dan, tja.

• 22 Maart 2015 - 18:40

Hans:

Stel dat je ons daar op dat strand had zien liggen.... Ja daar werd hier over gesproken.

Als een echte verrassing voor jullie!! Haha

• 23 Maart 2015 - 10:03

Annick:

Op een (on)bewoond eiheiland, loopt niemand voor je neus *tu tu, tu tu* ja je voelt je er vrijjjj want lekker leven is je leus! Enz enz etc etc
    Daar zou ik willen zijn ;)
    Mooi hoor meiden, veel plezier : ) xxx!