43 graden en 3 mm neerslag op mijn bovenlip - Reisverslag uit Piraeus, Griekenland van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu 43 graden en 3 mm neerslag op mijn bovenlip - Reisverslag uit Piraeus, Griekenland van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu

43 graden en 3 mm neerslag op mijn bovenlip

Blijf op de hoogte en volg StefanieLaura

30 Juli 2012 | Griekenland, Piraeus

Lieve allemaal,

In een ontzettend benauwd, krakkemikkig internetcafeetje in de grootste haven van Griekenland schrijven wij ons eerste reisverslag van dit jaar.
De grote vraag is, hoe zijn we hier nou weer gekomen :)

Het begon allemaal vrijdag 27 juli, 2.30 uur, lekker vroeg dus! Met kleine oogjes in de auto richting schiphol, bagage afgezet en.. KOFFIE!
Een kleine vertraging door een knul die was vergeten dat hij een gipsarm had en dus niet mocht vliegen.. toen iedereen goed en wel zat, seatbelts fastened en alles erop en eraan, moest er dus nog even het een en ander van zijn arm gezaagd worden :) Toen dat allemaal weer vergeven en vergeten was en we dachten dat we aan een rustige vlucht konden beginnen, bleek het tegendeel waar te zijn. Je raadt het al, laura en stefanie belanden voor een vrouw met ernstige vliegangst, die ons zonder overdrijven de hele vlucht gillend in de haren hing. Heerlijk, de vakantie is begonnen :)

Omdat we vervoer noch onderdak hadden, zochten we op athene airport meteen maar even een VVV op. Hier is de VVV een soort van roze nagelsalon waar je gezellig koffie kan drinken en kan kletsen met een ontzettend aardige mevrouw die verder vrij weinig van de omgeving weet. Leuk, maar nog geen steek verder :) Onze grote vriend internet geraadpleegd en onderdak en vervoer gevonden!

Nog een kleine uitdaging gevonden in het openbaar vervoer: als er op een bus staat ' Lavrio', kan dat hier zomaar betekenen dat de bus heel ergens anders stopt, iedereen eruit moet en dus moet overstappen..goed.. Onze nieuwe tactiek: doe de griek (na)! Dan kom je er meestal wel :)
Eindstation Lavrio bleek een enig dorp, lekkere koffie, maar niet zo dicht bij de camping.. oeps! In dit hele dorp was zowaar 1 griek in het wild te bekennen die ons naar een container stuurde: hier komt de bus zeker 1 keer in het uur langs! O, fijn, oke dan. Plan b.. hebben we niet! 55 minuten later nog naast die stinkende berg afval kwam dan godzijgedankt toch een bus aangereden. Wij ervoor gesprongen en op naar de heerlijke camping.. aan zee! Als we foto's zouden kunnen uploaden waren jullie nu allemaal jaloers :) Klein minpuntje, het is hier onmogelijk om in slaap te vallen: 1001 muggen en het koelt 's nachts af tot zo'n 36 graden (wat ze hier lekker fris noemen!!!)

Zaterdag 28 juli: dagje athene! Voor ons buitenlanders is het hier in griekenland onmogelijk om te zien waar de bushalte is: geen bordje, geen hokje, niet eens een bankje! Soms staat er een groepje grieken naast de weg en dan doen wij de griek (na)! Klein puntje, je zit dan dus ook tussen de vieze stinkende mannetjes met snorren en buiken, die onophoudelijk zitten te rochelen.. IEH!
Het begrip economisch efficient staat niet in het griekse woordenboek, nu snappen we waarom hier zo'n crisis is! Alleen op in de bus zijn al 3 mensen aan het werk: 1 om te sturen, 1 om kaartjes te verkopen en 1 om de kaartjes te controleren, jaja..
We hebben ons door de lonely planet en laura's herinneringen door athene laten leiden, super mooi en heel veel te zien! Ook leuk, op vertoon van onze studentenkaart mochten we overal gratis naar binnen :)
Van vorig jaar hebben we niet veel geleerd met betrekking tot plannen. Om 2 uur 's middags in de brandende zon de acropolis op klimmen is misschien niet zo heel handig :) Heet en vol van alle indrukken streken we neer op een terras om even bij te komen. Ineens sprong iedereen op en werden alle tafels en stoelen opzij geschoven.. Er was achter ons een steegje waar even een vrachtwagen doorheen gemanoeuvreerd moest worden, heel gewoon hier blijkbaar.. :)
Ook het vermelden waard is dat het ons dit jaar gelukt is op dag 2 campingaz te regelen, jeej! Verder besloten we dat we best een watermeloen (7 kilo) van athene naar de camping mee konden nemen :)

Toen we 's avonds oververhit aan de bar zaten en mensen van de camping nog gingen zwemmen, sloten wij ons daar dankbaar bij aan. Wat is het heerlijk om te zwemmen onder het maanlicht en een fonkelende sterrenhemel in een zilte zachte zee.. *snik* (ubervet dus!) :)

De volgende dag hebben we de hele dag onder een boom gelegen, watermaloen gegeten, boekje gelezen, muziek geluisterd, lekker gezwommen en een eiland uitgezocht. 's avonds hebben we wederom gezellig aan de bar gezeten met italianen, polen en de plaatselijke Grefke en Klefke: 2 jongens die op de camping werken en ons ineens, zomaar uit het niets, 20% korting gaven op onze gehele campingrekening.. relaxed!

Nu zitten we hier in de haven te wachten op onze boot die om 17.00 uur gaat. Gisteren hebben we met de camping gebeld, dus voor vandaag hebben we onderdak! En ze vroegen niet eens onze nombre..

Voor zover onze avonturen, nu gaan we lekker lunsen, we hebben nog 3 uur te overbruggen!

Liefs,
Stefanie en Laura

• 30 Juli 2012 - 13:40

Ton:

Ha dames,
    Het is geweldig om te merken dat een tijdsverschil van een jaar jullie sense of humour en zelfrelativering niet heeft aangetast. Als ik de 'backpack-translate' op jullie relaas loslaat hebben jullie dus de tijd van je leven. Mooi zo! Genieten is de opdracht voor tenminste de komende drie weken. Begint jullie Odyssee zich trouwens nu al te ontwikkelen in een mystery trip of mogen we ook weten naar welk eiland jullie afgereisd zijn? Nogmaals: geniet (je weet wel, van die teugen en vol en zo), groetjes, liefs, Ton xx

• 30 Juli 2012 - 14:03

Opa En Oma Versteegen. :

Lieve meisjes. Wat een hitte dat maar om mee te beginnen.Ik denk dankbaar , gelukkig dat we dat niet hoeven en ietwat weemoedig, konden we dat nog maar.Fijn dat jullie Athene mooi vinden, ben je al in het museum geweest, dat is super en wat ronduit achterlijk om met die hitte de Olumpus te beklimmen, maar dat wisten jullie al.Was er dit jaar nog wat sneeuw op de top?Jllie zijn natuurlijk al superbruin en van de hitte al 5kilo afgevallen. Dat moet wel.Met ons gaat het goed een beetje eenzaam nu iedereen weg is,maar gelukkig komt Merel vanavond Thuis en morgen bij ons eten.Het weer is hier eigenlijk hartstikke fijn 20 Gr. En zonnig,kom daar maar eens om in Griekenland.ha-ha.De druiven zijn wat zuur toch?We zijn erg blij met jullie verslagjes,ik zou zeggen "ga zo door".alle liefs voor beiden van o.en o.

• 30 Juli 2012 - 16:16

O:

Lees voor Olympus acropolis

• 31 Juli 2012 - 12:16

Lerem:

hahahahahaha lunsen, go steef! :) Wederom, hetzelfde patroon als vorig jaar; ik ben weer thuis en denk aan jullie reis! Wat is het plan precies? (Heb ik nog niet gevonden op jullie pagina, misschien staat het er wel op!) Italië wordt niet meer aangedaan? Geniet ervan! Liefde! xoxo

• 02 Augustus 2012 - 00:54

Britt:

hahaha ik heb weer zo hard gelachen om jullie verhaal! Vooral ook om de watermeloen van 7 kilo, want dat klonk me iets te herkenbaar. Hopelijk (1) hebben jullie de muggen nu een beetje gehad (2) staat er straks iemand op de camping die ze veel lekkerder vinden of (3) gaan jullie investeren in citroenen, die zijn ook meteen een stuk lichter. Heel veel plezier in elk geval nog en stuur nog maar wat extra zon hierheen!

liefs,
    Britt

• 02 Augustus 2012 - 22:24

Josan:

Lieverds!

Ik ben vandaag onder de zonnebank geweest, in de hoop dat ik niet teveel afsteek in september. Het zou toch zonde zijn dat jullie na zo'n ontzettend gave tocht een oogbeschadiging oplopen, doordat onze Jos als plaatselijke melkfles door het leven gaat.
    Willen we niet hebben dus!
    Verder hebben jullie het daar natuurlijk weer ontzettend naar jullie zin. Snap ik, met al dat geluns! ;)

GENIET ERVAN :D
    Vedaaag is ROOOOOOD

xxxxx

• 04 Augustus 2012 - 14:29

Helga En Geert:

Ha meiden, Geert en ik vonden jullie reisverslag weer eens om van te smullen. We hebben gelachen om hetgeen jullie al hebben meegemaakt bij de start van de reis.
    Ik weet inmiddels dat jullie op het eiland Milos zijn aangekomen. Het zal wel effe wennen zijn aan de griekse gewoontes, maar dit heeft ook wel iets. Ik hoop voor jullie dat de temperatuur op het eiland wat aangenamer is.
    Ik zal oma, zoals beloofd, over jullie verslag vertellen, zal ze zeker leuk vinden.
    Veel plezier en we wachten op het volgende verslag. Liefs en xxx van Helga en Geert

• 17 Augustus 2012 - 12:21

Malou En Tante Truus:

Ha meiden,

Wat is het toch telkens een feest om jullie reisverslag te lezen!
    Ik weet niet hoe jullie het voor elkaar krijgen, maar jullie maken altijd van alles mee.
    Geniet nog van jullie laatste paar dagen en we willen in Nederland natuurlijk
    alle sappige details horen en alle andere verhalen die jullie nog niet verteld hebben!!

Dames, geniet ervan en tot snel!