Milos for lovers, Santorini vannacht voor ons - Reisverslag uit Firá, Griekenland van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu Milos for lovers, Santorini vannacht voor ons - Reisverslag uit Firá, Griekenland van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu

Milos for lovers, Santorini vannacht voor ons

Blijf op de hoogte en volg StefanieLaura

06 Augustus 2012 | Griekenland, Firá

Lieve allemaal,

We beseffen dat het een tijdje geleden is en we schamen ons diep :)
Maar goed, inmiddels zijn we beland op het prachtige eiland Santorini. Thira is Santorini, duurde voor ons ook even voor we dat doorhadden! We hadden dus niet zo hoeven brullen tegen de mevrouw achter de balie die maar geen bootticket naar santorini wilde geven, maar alleen naar thira.. :)

First things first, terug naar piraeus. Omdat we nog wat uurtjes te overbruggen hadden, voelden we ons gedwongen uitgebreid te gaan lunsen.. ik heb een heeeel zwaaaar leeeevuuuuh! :) Na een oververhitte, panische, rentocht door de haven om op tijd de boot te halen (misschien was de lunch iets te uitgebreid..) konden we gelukkig 4 uur afkoelen op het bovendek met de betere koelkastmentaliteit, we like! Na de prachtige zonsondergang op de boot kwamen we heel idyllisch de haven van Milos binnen tuffen, alwaar 10 oude griekse dames ons opvingen met hun leuke aanbiedingen voor mooie kamers. We kozen toch voor kamperen aan de kus(t), dus op naar de campingbus :) De knul bij de receptie verwees ons naar het backpackers veld: ' There's a great view, but it's a little windy'. A little windy leek ons lekker, view helemaal top, dus wij zijn om! In het donker konden we het niet vinden: waar is dat verdomde veld, er is hier uitzicht noch wind! Toch maar tent op gezet en gaan slapen... 's nachts kwam de wind (STORM!), 's morgens de view :) P-R-ACHTIG! Tweede huis staat op de wenslijst!

Eenmaal bijgekomen van het uitzicht, hebben we de bus genomen richting stad. Heel leuk, sprookjesachtig grieks! Beetje rondgelopen, geprobeerd een scooter te huren.. heeft een of andere griek bedacht dat je daarvoor een motorrijbewijs en ervaring moet hebben! toegegeven.. ze rijden hier ja uhm behoorlijk door! :) Om deze teleurstelling te verwerken (en omdat het nou eenmaal zo leuk is) zijn we op een terrasje aan het kraakheldere water een griekse salade gaan eten.. we doen de griek, dus we bestellen wat de buren hebben! Laura even plassen, kwam niet meer terug.. Meneer de griekse barman dacht dat de damestoilet vandaag toch niet meer gebruikt zou worden (3 uur ' s middags!!) dus sloot vast af; deur dicht, licht uit!
Eind goed al goed, rest van de dag aan het heerlijke zwembad met prachtig uitzicht op zee, niet te beschrijven zo mooi, foto's volgen! :)
De volgende dag besloten we naar de hoofdstad van Milos, Plaka, te gaan. Toen we bij de bushalte, die deze keer wel was aangegeven, stonden te wachten, vertelde een hele aardige toerist ons dat de catacombes van Milos ook echt de moeite waard waren! Dus wij veranderen meteen ons plan, een beetje cultuur is altijd in te passen :) Super mooi om te zien, gids ook trouwens! Wel bizar veel trappen en door een klein planningsprobleem moesten we al die trappen op rennen naar de bus :) Bus gehaald, blijkt dat hij een rondje rijdt en 10 minuten later nog eens langs dezelfde halte komt.. goeeed!
Wij door naar Plaka, welverdiende lunch genoten (a) en naar het allerhoogste punt van het eiland geklommen. Hier konden we uitkijken over heel Milos en verschillende andere eilanden. Geen straf zullen we maar zeggen :)

Inmiddels toe aan wat welverdiende rust besloten we dag 7 van onze reis door te brengen op een suuuuuper mooi strand. Na een heerlijke dag bedachten we drijvend in het heldere water dat het misschien slim was ergens nog wat boodschappen te doen.. richting bus dus. 3x raden, bus gemist :) volgende bus ging over 2 uur, dus moesten we verplicht nog even op het strand van ieders dromen doorbrengen, he wat rot nou :)

Volgende bestemming: Santorini. Toch wel weer zin in het volgende eiland, zoals de slogan hier doet vermoeden; Milos is for lovers, het is hier een grote kleffe bende!
Keurig voor 12 uur uitgecheckt, campingbus zou om 12.50 gaan zodat we om 13.30 perfect de boot konden halen. Om 13.05 stonden wij met onze tas op onze rug nog steeds te wachten in de receptie, geen buschauffeur. Toen hij eindelijk binnen kwam was de boodchap: even nog een sigaretje roken, we gaan over een kwartier.. HEEEEEH?! Noooooo! Gelukkig wist de dame achter de receptie ons te vertellen dat de boot een half uur vertraging had: geen stress meisjes, er is hier immers airco. :)

5 uur later tuften we de haven van santorini binnen, alwaar 100 oude hitsige mannetjes ons een slaapplek wilden aanbieden. Inmiddels trouw aan onze gewoonte kozen we voor een camping met zeezicht :) Campingbus stond klaar met Adje de Zeekomkommer (treffende vergelijking voor de jongen die hier op de camping het manusje van alles schijnt te zijn). Adje vertelde ons de hele weg naar de camping in onverstaanbaar engels vanalles over de omgeving.. denken we :)

De volgende dag hebben we een dagje voor de tent geluierd en de capriolen van de 3 franse knullen aan de overkant gevolgd.. blijkbaar is de nieuwe trent om zonder tent te gaan en terplekke van takken en mos een hut te bouwen, hilarisch dus! Gelukkig stond er ook een groep franse jongeren met tent en met plaatstelijke Jean-Claude de Lange.. voor de Jossen onder ons: echt treffende vergelijking!

Weer helemaal opgeladen en klaar voor een nieuwe dag zijn we Fira in gelopen (camping ligt echt perfect in het centrum). Fira is op een rotswand gebouwd en men vervoerd zich hier serieus per ezel! Ziet er super leuk uit, ruikt iets minder.. Omdat Adje de Zeekomkommer ons korting heeft gegeven op een heel leuke tent met uitzicht op de vulkaan hadden we geen andere keus dan van deze aanbieding gebruik te maken: heerlijk geluncht :) Verder heeft Adje de Zeekomkommer ons verteld dat Santorini's sunset, waar het hier toch om te doen is, het mooiste te zien is vanuit Oia (uitgesproken: IA, als een ezel.. treffend!), dus wij op naar Oia :) Na een bloedstollend ritje over de klifrand, kusten we bij aankomst de vaste grond onder onze voeten, we made it! We gingen even een kaart halen bij de vvv: ' ladies, Oia heeft maar 1 straat!' euw.. dan wordt verdwalen zelfs voor ons moeilijk :) Iedereen kent de standaard bureaubladachtergrond wel: het blauwe kapelletje met de zee op de achtergrond: dit is Oia :) Toonbeeld van hoe Griekenland was en dus blijkbaar nog steeds is. Om optimaal van de zonsondergang te kunnen genieten hebben de grieken hoog boven alle bebouwing van het stadje restaurantjes op dakterrassen gemaakt, waarvan wij er een uitzochten. Oia, Santorini en de sunset hebben hun verwachtingen meer dan waargemaakt!

Vandaag zijn we een kijkje gaan nemen op een van de beroemde zwarte stranden hier, zo zwart door de vulkaan. Best bijzonder om eens te zien, maar veeeel te heet om een dag door te brengen. We hebben onze stranddag voortgezet bij het zwembad :) Morgen gaan we verder naar Paros, dat wil zeggen.. we hebben bootticktes, verder zien we wel!

Nu zitten hier op de camping twee nederlandse meisjes te wachten die hier al een tijdje zijn en ons het nachtleven van Santorini gaan laten zien :) Zwaar leven dus.. :)

Zo. Verder gaat het super goed met ons, leert stefanie hier haar eerste lettertjes grieks, genieten we een uur in de wind en plaatsen we in gedachten op meer dan een betaalbaar aantal plekken vakantiehuisjes :)

Liefs,
Stefanie en Laura (en ook van harrie!)

• 07 Augustus 2012 - 09:11

Ton:

Kalimera Kyria, ti kane te? Kalo?

Zoiets is het ongeveer in het Grieks, maar dat weten jullie inmiddels beter dan ik. Jullie reisrelaas klinkt als een heftig authentieke Griekse island-hopping vakantie: knater jaloers dus! Hebben jullie tijdens een van de vele lunches op een van de vele terrasjes al een heuse Griekse zwerfkat opgepikt? En heet die dan dus Harrie? Cool. Met dat genieten gaat het in ieder geval goed komen! Heel veel liefs en groetjes, Ton xx

• 10 Augustus 2012 - 13:16

Ria:

Ha lieverds,

Hartstikke goed te lezen dat jullie Hellas avontuur weer geheel en al in de (bijna vertrouwde) Stefanie/Laura backpack stijl verloopt.
    Natuurlijk gaat het leven van de island hoppende backpacker niet altijd over de spreekwoordelijke rozen. Het valt niet mee om noodgedwongen twee uur langer op het strand van ieders dromen te vertoeven. Dat is overmacht en daar kun je je dus alleen maar aan overgeven. Als ik het goed begrepen heb is jullie dat aardig gelukt:)
    En ja....soms MOET je de tijd met Griekse salades overbruggen. Okee, neem je op de koop toe! Het is even niet anders.

De wegen van Griekse barmannen zijn af en toe ondoorgrondelijk, wat overduidelijk blijkt uit het afsuiten en verduisteren van het toilet om 15.00 uur. Stefanie, fijn dat je Laura bevrijd hebt en Laura, zou oma voorspellende gaven hebben?:)

Super dat jullie zo genieten en fijn dat jullie ons zo laten meegenieten!
    Fijne tijd, veel leuke ervaringen en kalo taxidhi.

Heel veel leifs, Ria xx