Nachttrein naar Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu Nachttrein naar Lissabon - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van StefanieLaura Spain - WaarBenJij.nu

Nachttrein naar Lissabon

Door: laurastefanie

Blijf op de hoogte en volg StefanieLaura

23 Augustus 2011 | Portugal, Lissabon

Lieve allemaal,

We zitten in een internetkeldertje in een dorp dicht bij Lissabon met rode oogjes een update te typen :)

Aangezien we inmiddels hebben geleerd niet te reizen op zaterdagen, zondagen, feestdagen, in de siesta en op dagen dat men geen zin heeft om te werken, zijn we maar maandag ochtend met de eerste bus van de camping naar Sevilla gegaan. Daar eerst ontbeten, 5.00 uur op is toch wel wat vroegjes!
Omdat wij inmiddels doorgewinterde backpackers zijn, plannen we geen enkele reis meer :) Dus gingen we vol goede moed en vertrouwen richting station om uit te vinden hoe we de grens over konden reizen. Na een stevige zigzagwandeling (kaarten zijn bedoeld om kwijt te raken) met onze vrienden op onze rug, kwamen we aan op het station Sevilla Santa Justa. Hier kon een onwijs aardige man ons vertellen dat de eerstvolgende trein richting grens (Merida) 6 uur later zou vertrekken.. die gingen we halen hoor! :) Daar moesten we overstappen, overstaptijd: 5 min. Aangezien we de mananamanana mentaliteit van de spanjaarden enigszins doorhebben, besloten we in Merida te overnachten. Om zeker te zijn van een slaapplaats (en geen Cadizherhaling) besloten we even te bellen en een hostel te boeken:

"Do you speak English?"
"no." uuuh, okeee?
"Reservar, dos personas, una noche, oke?"
"Si, nombre?"
Huh nummer? welk nummer? Paspoortnummer ofzo? of zou ze m´n telefoonnummer willen? of gaat ze ons een nummer geven?
"nombre, nombre, nombre"
Wat is dat een debiel mens, wat wil ze nou voor nummer?
Uiteindelijk gaf ze het op en was de reservering ook zonder het mysterieuze nummer oke. Mooi :)

Voor de mensen die net zo goed Spaans spreken als wij en het nu nog steeds niet doorhebben: nombre is dus naam :) okee.

Uiteindelijk bleken de Spanjaarden toch in staat zich sneller te bewegen dan wij ooit voor mogelijk hadden gehouden: we kwamen 10 minuten te vroeg aan. Toch maar de volgende trein genomen, om rond 22.00 in Caceres aan te komen.
Hier zou om 02.00 uur de nachttrein naar Lissabon vertrekken. Alle loketten waren gesloten, maar de beveiliging verzekerde ons dat kaartjes ook in de trein te koop zouden zijn. hmmm? Dus het lange wachten op een trein waarvan we niet wisten of hij vol zou zitten begon :) 3 koppen koffie en een heleboel slechte grappen later arriveerde de trein:
"reservar?" no.
"interrail?" no.
"cash?" yes. "Get in" gelukkig :D

We moesten terplekke in het gangpad betalen en kregen ons wisselgeld uit de afgesleten Kipling portemonnee van de conducteur :) Lekker corrupt, maar wij mochten in de eerste klas zitten, dus kan ons het wat schelen! :D 6 gebroken uren later kwamen we aan in Lissabon: beroofd noch verkracht noch vermoord :) Life´s good :D

Snel een heerlijke camping gevonden en tot een uur geleden siesta gehouden. Nu even het dorp in gewandeld om wat boodschappen te doen :)

We komen er zojuist achter dat er blijkbaar een uur tijdsverschil is, het is hier een uur vroeger. We waren nog wel gewaarschuwd door onze portugese tent-tent gespreksgenoten :) Goed bezig!

Portugal is een stuk puurder maar ook armer dan Spanje, grootste verschil tot nu toe: de plaatselijke bevolking zegt hier gewoon hallo :)

Liefs,
Stefanie en Laura

• 23 Augustus 2011 - 18:47

Helga En Geert:

Ha meiden van het goede leven, jullie slagen er steeds weer in om ontzettende leuke reisverslagen te maken. Goed om te weten dat alles goed is met jullie ondanks de hitte en de lange reisuren en de 3-0 stand. Maar het is zeker de moeite waard. Ik weet zeker dat Portugal ook veel moois te bieden heeft. Dus ik zou zeggen geniet met volle teugen.
    Liefs en dikke kus van Helga en Geert.

• 24 Augustus 2011 - 07:38

Ria:

Ola chicas bellas,

Ongetwijfeld kunnen jullie deze aanhef zelf in het Portugees vertalen, talenwonders als jullie zijn:)

In geval van nood kun je altijd nog
    "obrigado" zeggen. Betekent: "dank je wel". Daar houdt m'n kennis van het Portugees ook mee op. Maar goed, doe er je voordeel mee:)

Super fijn dat jullie zonder kleerscheuren (letterlijk en figuurlijk:)) Portugal bereikt hebben. En ja, als je een eerste klas plaats in de nachttrein naar Lissabon kunt scoren, dan maak je je echt niet druk over een kleine, basale corrupte handeling van een Portugese spoorwegbeambte.

Een uur vroeger, dat is winst, hebben jullie mooi een uur langer. Vergeet niet dat je dat uur weer een keer in moet leveren. Maar ach, je moet maar denken: je kunt beter op de heenweg een uur extra hebben dan op de terugweg:)

Leuke camping, helemaal goed, plaatsje in de schaduw neem ik aan.

Heel erg fijn dat het zo goed met jullie gaat en zoals gezegd: het blijft een fiesta om jullie verslagen te lezen!

Lieve meiden, een hele leuke, fijne tijd in Portugal. Geniet er met volle teugen van!

Liefs en een dikke kus
    Ria

• 24 Augustus 2011 - 07:45

Padre:

hoi schatten,
    het avontuur blijft zich maar voltrekken....leuk om te lezen hoor.
    wij zijn weer thuis en als we dit lezen willen we direct weer weg, ook lekker onderweg zijn.
    ben benieuwd of je nog in Coimbra komt, ben ik ooit eens geweest....opa vertelt.... was toen leuke studenten stad. he veel plezier en we kijken uit naar het vervolg.
    groeten uit Groesbeek.

• 24 Augustus 2011 - 17:35

Ton:

Bom dia guapas,

Neem het advies van de vader (opa?) van Stefanie ter harte en ga langs Coimbra als je kunt, prachtige studentenstad tjokvol historie en cultuur. Prachtig en beste studie geneeskunde van Portugal :-). Porto is ook een aanrader (fles uit die stad ligt hier nog te wachten).
    Fantastisch om uit jullie verslagen te mogen meemaken hoe geweldig jullie je vermaken en houden.

Liefs en kus, Ton

• 25 Augustus 2011 - 09:06

Freddie:

Ja, tot snel, xx je aanbidder